Podle zákona č.561/2004 Sb. a novely č.178/2016 Sb. je předškolní vzdělávání povinné. Nástup dítěte do první třídy je velkou událostí pro všechny členy rodiny. Škola je pro dítě místem, kde je čeká mnoho nového a zajímavého. Jestliže je dítě na školu správně připraveno, jistě se na ni těší.
První třída je náročná nejen pro dítě, ale i pro rodiče – mějte proto trpělivost s prvňáčkem i sami se sebou. Školák vnese domů jiný řád a rytmus, dosavadní denní režim se změní nejen dítěti, ale i vám. Pro dítě znamená tento pravidelný denní režim správné rozložení práce a odpočinku, pro rodiče – věnovat dítěti potřebný čas, dohled a pomoc při jeho domácí přípravě na vyučování.
Co má předškolák umět?
Začátek školní práce bude snazší, když i nadále od svého dítěte (předškoláka) budete vyžadovat:
- Správnou výslovnost
- Soustředěně naslouchat mluvenému slovu – vyprávění, pohádce
- Zopakovat větu o osmi až deseti slovech
- Zvládnout vyjádřit, co vidělo, prožilo, umět se naučit básničku, říkadlo
- Pokud má dítě vadu řeči (a chybějící zuby nejsou příčinou, aby dítě mluvilo špatně), je třeba vyhledat odbornou pomoc
- Soustředění se na konanou práci
- Plnění drobných činností a jejich dokončení
- Úklid hraček, nádobí, příboru, pomoc při pracích
- Základní pravidla společenského chování (pozdrav, požádání, poděkování)
- Znát adresu bydliště
- Opatrně přecházet křižovatky, ulice
- Obouvat se, zouvat se a zašněrovat si boty
- Oblékat se, svlékat a skládat si věci, rozepínat a zapínat knoflíky u oblečení
- Otevírat a zapínat aktovku, nasadit si ji na záda
- Umývat si ruce, dodržovat základní hygienické návyky
Dovednosti, které je potřeba procvičovat
Psychomotorický rozvoj
- Dokončit úkol, který si sám zadá
- Schopnost soustředit se
- Zaměřit pozornost
- Pravidelný režim
Hrubá motorika
- Poskoky na jedné noze
- Skákání
- Překážková dráha
- Házení míčem a chytání
- Hry (na sochy, škatulata)
- Schopnost relaxace (i s hudbou,…)
Jemná motorika
- Zabránit křečovitému (silný tlak) nebo nesprávnému držení tužky
- Procvičovat nejlépe kreslením všemi možnými materiály (voskovky, tužky, křídy …)
- Cvičit motoriku podle různých sešitů ("Těšíme se do školy" aj.).
- Pracovat s papírem (trhání, stříhání, mačkání,…
- Navlékat korálky, pracovat s mozaikou
Poznávací rozvoj, rozvoj vnímání
- Zrakové - vpravo, vlevo, nahoře, dole, před, za, uprostřed, mezi, vedle - zrakem rozlišit tvary od sebe - poznat barvy, i doplňkové (oranž, hněď, růžová, fialová)- - Sluchové - slyšet, co je na začátku slova, na konci- hledat slova se stejnou hláskou na začátku- vytleskávat slabiky …
- Početní představy – méně, více, stejně, větší, menší,…- Rozvoj řeči- opakovat básničky, říkadla, písničky- umět jednoduše popsat svůj pokojíček, oblíbenou hračku, co je na obrázku …- orientovat se v čase a v prostoru – znát, co děláme ráno, v poledne, večer, co se děje na jaře, v létě,….