Menu
Rožmitál na Šumavě
ZŠ a MŠRožmitál na Šumavě

Máte doma předškoláka?

Podle zákona č.561/2004 Sb. a novely č.178/2016 Sb. je předškolní vzdělávání povinné. Nástup dítěte do první třídy je velkou událostí pro všechny členy rodiny. Škola je pro dítě místem, kde je čeká mnoho nového a zajímavého. Jestliže je dítě na školu správně připraveno, jistě se na ni těší.

První třída je náročná nejen pro dítě, ale i pro rodiče – mějte proto trpělivost s prvňáčkem i sami se sebou. Školák vnese domů jiný řád a rytmus, dosavadní denní režim se změní nejen dítěti, ale i vám. Pro dítě znamená tento pravidelný denní režim správné rozložení práce a odpočinku, pro rodiče – věnovat dítěti potřebný čas, dohled a pomoc při jeho domácí přípravě na vyučování.

Co má předškolák umět?

Začátek školní práce bude snazší, když i nadále od svého dítěte (předškoláka) budete vyžadovat:

  • Správnou výslovnost
  • Soustředěně naslouchat mluvenému slovu – vyprávění, pohádce
  • Zopakovat větu o osmi až deseti slovech
  • Zvládnout vyjádřit, co vidělo, prožilo, umět se naučit básničku, říkadlo
  • Pokud má dítě vadu řeči (a chybějící zuby nejsou příčinou, aby dítě mluvilo špatně), je třeba vyhledat odbornou pomoc
  • Soustředění se na konanou práci
  • Plnění drobných činností a jejich dokončení
  • Úklid hraček, nádobí, příboru, pomoc při pracích
  • Základní pravidla společenského chování (pozdrav, požádání, poděkování)
  • Znát adresu bydliště
  • Opatrně přecházet křižovatky, ulice
  • Obouvat se, zouvat se a zašněrovat si boty
  • Oblékat se, svlékat a skládat si věci, rozepínat a zapínat knoflíky u oblečení
  • Otevírat a zapínat aktovku, nasadit si ji na záda
  • Umývat si ruce, dodržovat základní hygienické návyky

Dovednosti, které je potřeba procvičovat

Psychomotorický rozvoj

  • Dokončit úkol, který si sám zadá
  • Schopnost soustředit se
  • Zaměřit pozornost
  • Pravidelný režim

Hrubá motorika

  • Poskoky na jedné noze
  • Skákání
  • Překážková dráha
  • Házení míčem a chytání
  • Hry (na sochy, škatulata)
  • Schopnost relaxace (i s hudbou,…)

Jemná motorika

  • Zabránit křečovitému (silný tlak) nebo nesprávnému držení tužky
  • Procvičovat nejlépe kreslením všemi možnými materiály (voskovky, tužky, křídy …)
  • Cvičit motoriku podle různých sešitů ("Těšíme se do školy" aj.).
  • Pracovat s papírem (trhání, stříhání, mačkání,…
  • Navlékat korálky, pracovat s mozaikou

Poznávací rozvoj, rozvoj vnímání

  • Zrakové - vpravo, vlevo, nahoře, dole, před, za, uprostřed, mezi, vedle - zrakem rozlišit tvary od sebe - poznat  barvy, i doplňkové (oranž, hněď, růžová, fialová)- - Sluchové - slyšet, co je na začátku slova, na konci-  hledat slova se stejnou hláskou na začátku-  vytleskávat slabiky …
  • Početní představy – méně, více, stejně, větší, menší,…- Rozvoj řeči- opakovat básničky, říkadla, písničky- umět jednoduše popsat svůj pokojíček, oblíbenou hračku, co je na obrázku …- orientovat se v čase a v prostoru – znát, co děláme ráno, v poledne, večer, co se děje na jaře, v létě,….

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Facebook

Rožmitál na Šumavě